Portaledge - اوج
سفارش تبلیغ
"برای رسیدن به اوج نخست باید عمق را کند و کاو کرد"
  • هم طناب ( جمعه 87/2/13 :: ساعت 3:45 عصر)

    Portaledge

    Portaledge

    Portaledgeوسیله ای است که امکان بیتوته و شب مانی (بیتوته ) را برای سنگ نوردانی که قصد صعودهای چند روزه بلند را دارند می دهد .این وسیله شبیه به یک سکوی ساده است . از چند فریم آلومینیومی و تسمه و اتصالات ساخته شده است . همانند چادر قابلیت بر پا شدن و حمل و نقل دارد و بالاکشی آن بر روی دیواره بسیار ساده است .برای نصب آنها تنها به یک کارگاه نیازمندیم . در اندازه های یک ، دو و حتی سه نفره ساخته می شود .مدل های پیشرفته آن دارای چادر ( ضد باران و حتی طوفان ) هستند . و مکانی راحت برای استراحت و تجدد قوا در اختیار صعود کنندگان  قرار می دهند . تاریخچه ساخت این وسیله به نیمه اول دهه 80 میلادی برمی گرددکه کمپانی A5  نمونه های اولیه آن را تهیه و به سنگ نوردان معرفی کرد.استقبال از این وسیله به خاطر آسایش بی نظیری که در طی اقامت بر روی دیواره به سنگ نوردان ارایه می داد بسیار فراتر از حد انتظار اولیه طراحان آن بود .

    تا دهه هفتاد و اوایل هشتاد میلادی مکان های معلق استفاده از تور (ننوی) بیواک بود . این وسیله که شباهت زیادی به ننوی ملوان ها داشت به دو میخ ( کارگاه ) متصل می شد و سنگ نورد شب را در آن سپری می کرد.فشرده شدن بدن شخص در داخل آن و عدم آزادی حرکت از زمره نکات منفی آن محسوب می شد یکی دیگر از نقاط ضعف این وسیله نیاز به نصب آن بر روی دو نقطه تقریبا همطراز بود . ( امکانی که آشنایان  به فن میدانند بر روی دیواره ها به راحتی به دست نمی آید .) .

    ولی سنگ نوردان با بهره گیری از Portaledge می توانند در هر مکانی از دیواره و در هر شرایطی به راحتی شب را سپری و استراحت کنند .





    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    استفاده بهتر از زمان در سوئد
    کمی خنده
    مرا کسی نزاد.خدا زاد!
    سالگرد زنده یاد حسین قلی خانی
    نجوم
    بهار...
    دوست داریم !!!!
    من می تونم !!!!!
    [عناوین آرشیوشده]