باز هم آب - اوج
سفارش تبلیغ
"برای رسیدن به اوج نخست باید عمق را کند و کاو کرد"
  • هم طناب ( چهارشنبه 87/5/9 :: ساعت 9:12 عصر)

     

    تشنگی

    سوال این است که آیا احساس تشنگی همیشه با آغار کم‌آبی همراه است؟ پاسخ این است، نه همیشه. در بسیاری از موارد، ورزش واکنش تشنگی واقعی را مختل می‌کند. به هنگام ورزش شما مقدار زیادی آب را قبل‌از احساس تشنگی ازدست می‌دهید و قبل از اینکه به‌طور کامل کم‌آبی شما جبران شود، احساس تشنگی ازبین می‌رود. بنابراین برای تأمین نیازتان به آب نمی‌توانید به حسّ تشنگی اکتفا کنید. به عنوان یک ورزش‌کار، لازم است که به‌طور آگاهانه بیش‌از آن‌چه که دوست دارید، آب بنوشید، به‌ویژه زمانی که در هوای گرم ورزش می‌کنید.

    میزان مصرف مایعات در ورزش‌کاران

    بنابه همة دلایل فوق، ورزش‌کاران لازم است که آب یا سایر نوشابه‌ها را قبل، طی و بعداز ورزش مصرف کنند.

    قبل از ورزش:

    یک تا دو لیوان مایعات را دو ساعت قبل‌از شروع کار یا تمرین بیاشامید تا اطمینان حاصل کنید که به‌خوبی هیدراته شده‌اید. پانزده دقیقه قبل‌از شروع کار یا تمرین یک لیوان دیگر بنوشید.

    در طی کار یا تمرین:

    در طی کار یا تمرین برای جای‌گزینی مایعات ازدست رفته و اجتناب از گرمای بیش‌از حد، هر20- 15 دقیقه ، 180-120 سی‌سی مایعات بنوشید، مایعات سرد بهتر است. چرا که به‌سرعت جذب می‌شوند و حرارت مرکزی بدن را سریع‌تر پایین می‌آورند.

    پس از کار یا تمرین:

    این نکته که پس‌از انجام کار یا تمرین به مصرف مایعات ادامه دهید، حائز اهمّیّت است. چرا که جبران کم‌آبی بدن انسان نیاز به زمان کافی دارد. برای اطمینان از اینکه به اندازة کافی آشامیده‌اید، وزن خود را قبل و بعداز ورزش اندازه بگیرید. به ازای هر 5/0 کیلوگرم کاهش وزن، حداقل 500 سی‌سی آب مصرف نمایید. این اشتباه را نکنید که وزن کاهش یافته در ورزش مربوط به چربی است، چرا که چربی به‌تدریج ازدست می‌رود و کاهش آن در مقیاس چند روز، مشخّص نخواهد شد. تقریباً تمام کاهش وزن طی کار یا تمرین، ناشی ازکاهش آب است.

    اگر ورزش‌تان بیش از یک ساعت به طول انجامد، به جای‌گزینی الکترولیتهای سدیم و پتاسیم که همراه با عرق ازدست رفته است، نیاز خواهید داشت. بسیاری از نوشابه‌های ورزشی، حاوی ترکیبی از الکترولیتها و کربوهیدراتها هستند که جذب آب را تسریع می‌کنند. به‌علاوه الکترولیتهای موجود در نوشابه‌های ورزشی، تشنگی را تحریک می‌کند، و این امر باعث تحریک فرد به نوشیدن و جبران کم‌آبی می‌شود. درصورتی که ذائقه و بیزاری مانع نوشیدن مایعات مورد نیاز شما است، نوشابه را بر حسب سلیقة خود برگزینید. (انواع آب‌میوه، آب ساده، آب معدنی، نوشابه‌های ورزشی، شربت آب‌لیمو) شما همچنین می‌توانید از سبزیجات و غذاهایی که آب زیادی دارند (مثل هندوانه، گوجه‌فرنگی، کاهو، سوپ) بیشتر استفاده کنید. با این حال آگاه باشید که نوشیدنیهای حاوی کافئین، نظیر قهوه و چای، اثر متضادی دارند. کافئین نیاز بدن به دفع ادرار را افزایش می‌دهد و بنابراین باید در زمان بازیابی مایعات ازدست رفته، از مصرف آن‌ها اجتناب نمود. به همین ترتیب مشروبات الکلی دارای اثر کاهندة آب بدن هستند.





    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    استفاده بهتر از زمان در سوئد
    کمی خنده
    مرا کسی نزاد.خدا زاد!
    سالگرد زنده یاد حسین قلی خانی
    نجوم
    بهار...
    دوست داریم !!!!
    من می تونم !!!!!
    [عناوین آرشیوشده]