تراژدی K2 از زبان نجات یافتگان - اوج
سفارش تبلیغ
"برای رسیدن به اوج نخست باید عمق را کند و کاو کرد"
  • هم طناب ( جمعه 87/5/18 :: ساعت 5:53 عصر)

     

    تلاش تیم‌های امدادی در «کوهستان وحشی» سرانجام منجر به نجات 3 کوهنورد شد. کوهنورد ایتالیایی که با کمک دو کوهنورد اعزامی از کمپ اصلی‌ موفق شد جان خود را نجات دهد به یکی از همنوردانش گفته بود: مطمئناً من قصد تسلیم شدن در برابر این حادثه را ندارم.
    به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس از اسلام آباد، «ویلکو فن رویخن» یکی از نجات یافتگان هلندی این حادثه وجود چند اشتباه در آماده شدن برای حمله نهایی به قله را علاوه بر بهمن عامل بروز یکی از بدترین حوادث تاریخ کوهستان‌های جهان دانست که در جریان آن 11 کوهنورد جان خود را از دست دادند.
    وی که هم اکنون در بیمارستان برای بهبود سرمازدگی‌ها تحت درمان قرار دارد گفت: همه چیز تا کمپ 4 به خوبی پیش رفت اما از زمان حمله نهایی به قله همه چیز به هم ریخت.
    قله «کی 2»، دومین قله بلند جهان بعد از اورست با 8 هزار و 611 متر ارتفاع، در نزدیکی مرز پاکستان و چین است که از لحاظ فنی سخت‌ترین قله جهان نام داشته و صعود به آن نیازمند توانایی‌های بسیار زیادی در کوهنوردی است.
    ‌جمعه و در حالی که چند تیم کوهنوردی در منطقه قصد صعود به قله را داشتند سقوط بهمنی یخی در مسیر گردنه صعب‌العبور در حدود 350 متری زیر قله و در زمان فرود یکی از تیم‌ها باعث مرگ 11 کوهنورد شد.
    «فن رویخن» ادامه داد که چندین تیم کوهنوردی از ماه جولای در انتظار بهبود شرایط جوی برای صعود به قله بودند و ‌جمعه با آرام شدن میزان وزش باد تصمیم به صعود گرفتند اما به گفته مقامات تنها حدود 20 نفر موفق به صعود به قله شدند.
    کوهنورد هلندی 40 ساله اظهار کرد که کارگذاری طناب‌ها توسط بعضی کوهنوردان پیشین در زمان صعود و از جمله کارگا‌ه‌های ایجاد شده در مسیر گردنه مرگبار دارای اشتباهاتی بوده است.
    وی گفت: نحوه کارگذاری طناب‌ها ما را شوکه کرد، ما مجبور به تغییر وضعیت بسیاری طناب‌ها بودیم که ساعت‌های زیادی وقت ما را گرفت و باعث شد عده‌ای که اطمینانی به امنیت مسیر نداشتند از صعود منصرف شده و بازگردند.
    وی گفت افرادی که اقدام به صعود کردند قبل از تاریکی شب به قله رسیدند و سریع‌ترین آنها بلافاصله فرود از گردنه در ارتفاع حدود 8 هزار و 200 متری را آغاز کردند که در این زمان سقوط لایه‌ای یخی باعث بروز حادثه شد که در اثر آن کوهنورد نروژی و 2 شرپای نپالی به پائین پرتاب شدند و تیم همراه وی نیز در تاریکی شب از هم فروپاشید.
    وزارت گردشگری پاکستان با انتشار لیست 11 کوهنوردی که به احتمال قریب به یقین جان خود را از دست داده‌اند آن‌ها را 3 کوهنورد از کره جنوبی، 2 نپالی، 2 پاکستانی و کوهنوردانی از فرانسه، ایرلند، صربستان و نروژ اعلام کرد. در مسیر صعود نیز و قبل از سقوط بهمن دو نفر سقوط کرده و جان باخته بودند.
    «فن رویخن» گفت که پس از بهمن مه سفیدی و غلیظی کوهستان را فرا گرفت که دید را بسیار محدود و یافتن مسیر فرود را سخت کرده بود‌ اما وی به رغم این‌که کور برفی شدیدی بر وی غالب شده بود تلاش برای فرود را ادامه می‌دهد. وی می‌گوید در راه فرود 3 کوهنورد کره جنوبی را دیده‌ است که پیشنهاد وی برای کمک را رد کرده‌اند.
    وی گفت: یکی از کره‌ای‌ها سر و ته معلق مانده بود و کوهنورد دوم با طناب او را نگه داشته بود اما او هم در حالت شوک قرار داشت. نفر سوم هم همان‌جا بود و همگی در تلاش برای بقا بودند اما من هم ‌‌باید زنده می‌ماندم. یکی از مقامات تیم کره‌ای اعلام کرد‌ مشخص نیست که این 3 نفر همان 3 کشته شده تیم آن‌ها باشند. 2 کوهنورد کره‌ای دیگر موفق به بازگشت به کمپ اصلی قله «کی 2» در ارتفاع 5 هزار متری شده‌اند.
    «مارکو کونفورتولا» کوهنورد 37 ساله ایتالیایی است که موفق به فرود تا ارتفاع 6 هزار و 200 متری می‌شود اما به علت بدی اوضاع جوی امکان امدادرسانی با هلی‌کوپتر به وی وجود نداشته است و وی مجبور می‌شود تا فرود را ادامه دهد که یک کوهنورد آمریکایی و یک باربر پاکستانی اعزام شده از کمپ اصلی موفق به یافتن وی شده و در فرود به وی کمک می‌کنند.
    سه‌شنبه صبح این کوهنورد ایتالیایی پس از گذراندن 4 شب در «کوهستان وحشی»، باز هم به کمک کوهنوردان سعی در فرود بیشتر تا ارتفاعی را داشته که هلی‌کوپتر بتواند وی را به بیمارستان منتقل کند. به علت طوفان امکان پرواز هلی‌کوپتر تا کمپ اصلی در ارتفاع 5000 متری برای نجات وی وجود نداشته است.
    خبرگزاری آنسا ایتالیا به نقل از برادر این کوهنورد که با وی از طریق تلفن ماهواره‌ای تماس داشته است گفت: آن بالا جهنم بود. در زمان فرود در ارتفاع 8 هزار متری به علت ارتفاع زیاد و خستگی شدید، من حتی در میان برف و سرما به خواب رفتم و زمانی که بیدار شدم نمی‌دانستم کجا هستم. وضع دستانم خوب است اما پاهایم در اثر سرمازدگی سیاه شده است اما می‌توانم راه بروم و قصد دارم به کمپ اصلی بروم.
    «مارکو» در گفت‌وگو با باشگاه کوهنوردی «اورست - کی 2» در ایتالیا و بر اساس اعلام سایت این باشگاه اظهار کرده بود: من هیچگاه در زندگیم تسلیم نشده‌ام و مطمئنم که این یک بار را تسلیم نخواهم شد.
    «محمد اکرم» ژنرال سابق پاکستانی و از دست اندرکاران عملیات امدادی در مورد این کوهنورد ایتالیایی گفت: پاهای وی به شدت سرمازده شده‌اند و از نظر انرژی جسمی وی کاملاً تخلیه شده است و این تنها روح پرقدرت او بوده که جان وی را نجات داده است. به علت سرمازدگی کفش‌های وی کاملاً به پاهایش چسبیده‌اند و امکان خارج کردن آنها وجود نداشته است.
    «جرارد مک دانل» کوهنورد 37 ساله، روز جمعه به اولین ایرلندی تبدیل شد که موفق به صعود به «کی 2» می‌شود اما به احتمال زیاد وی نیز در مسیر فرود جان باخته است. تلفات گزارش شده این حادثه بیشترین تلفات یک حادثه کوهستانی در کوهستان «کی 2» دست کم از سال 1995 تا کنون است.
    در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ‌دوشنبه دو کوهنورد هلندی نجات یافته با هلی‌کوپتر از کمپ اصلی به بیمارستان منتقل شده‌اند که این کار تنها با عملیاتی حماسی توسط هلی‌کوپتر ارتش پاکستان صورت گرفته است.
    رسانه‌های نروژی هم خبر داده‌اند که «رالف بائه» کوهنورد 33 ساله این کشور در این حادثه جان خود را از دست داده است و این در حالی است که همسر وی با کمک دو کوهنورد نروژی دیگر در تلاش برای فرود از این کوهستان هستند.





    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    استفاده بهتر از زمان در سوئد
    کمی خنده
    مرا کسی نزاد.خدا زاد!
    سالگرد زنده یاد حسین قلی خانی
    نجوم
    بهار...
    دوست داریم !!!!
    من می تونم !!!!!
    [عناوین آرشیوشده]