قله نانگاپاربات - اوج
سفارش تبلیغ
"برای رسیدن به اوج نخست باید عمق را کند و کاو کرد"
  • هم طناب ( شنبه 87/5/19 :: ساعت 11:53 صبح)

    نگاهی به قله نانگاپاربات


    " نانگاپاربات " در شمال پاکستان و در غرب هیمالیا واقع شده است . این قله را "نهمین" قله بلند دنیا و دومین کوه مرتفع پاکستان ( پس از K2) می دانند .

    " نانگاپاربات " با تاریخ پرفراز و نشیب صعودهایش توانسته است عرصه فعالیت های چشمگیری در طول سالیان گذشته باشد . ازنخستین صعود انفرادی قله درسال 1953توسط "Hermann Buhl  " تا اولین صعود    " Reinhold & Gunther Messner  "  از جبهه " Rupal  "  در سال 1970 ، همچنین صعود انفرادی مسیر از جبهه " Diamir "  در سال 1978 و صعود آلپی سالهای اخیر توسط " Vince Anderson  " و "  Steve House  "  از تیغه مرکزی جبهه " Rupal " . همگی تلاشهای حماسی هستند که همچنان تا به امروز ادامه داشته و کوه نوردان را بر می انگیزد تا توان و اراده خود را در رویاروئی با دومین 8000 متری سخت جهان پس از K2 محک بزنند .
    این کوه چشم اندازی شگفت انگیز و پرابهت را به تماشاچیان خود ارائه می دهد . جببه جنوبی کوه بلند ترین جبهه سنگی  دنیاست که از کمپ اصلی  بیش 4 کیلومتر بلندا دارد و تا به امروز تنها 4 صعود از طریق رخ جنوبی با موفقیت همراه بوده است .
    نانگاپاربات به معنای " کوه برهنه " است ( در زبان هندو / اردو ) . این نام با توجه به ویژگی  رخ جنوبی قله که از پشتواره های سنگی تشکیل گشته ،  به آن اتلاق شده  است .  
    رخ شمالی کوه نیز به همان اندازه هراس انگیز می باشد . اما بر خلاف رخ مقابلش که از گرده های سنگی/یخی شکل گرفته، صورت شمالی کوه پوشیده از برف  می باشد. دامنه هایی وسیع  که با دیواری عظیم از برج های یخی ( سراک ها ) پنهان و آشکار  در تمامی پهنای کوه امتداد یافته است .
    کوه نوردان پیش از جنگ جهانی دوم بر این پندار بودند که تنها مسیر صعود قله از جبهه شمالی و از طریق یال طولانی می باشد که در مسیرش قله " Rakhiot " به ارتفاع 7010 متر را دور می زند و در ادامه از میان دو قله    "  silberzacken   " عبور کرده و به قله " نانگاپاربات " منتهی می شود . این مسیر بصورت خطرناکی در معرض بهمن و هوای بد می باشد تا جائیکه بدلیل شکست های پی در پی و مرگ تعدادی از بهترین کوهنوردان آلمانی بر روی آن به این کوه  نام " قله قاتل " داده شد . ( البته  هم اینک  چنین عنوانی را می توان شایسته !! قللی همچون  " Batura 1 " و یا "Ultar  " دانست . )
    این مسیر، همان مسیری است که " هرمن بوول " موفق شد آن را طی کند و  تنها یک بار پس  از وی و در سال ،1971 توسط کوهنوردان جمهوری چک  پیموده  شد .
    امروزه  بیشتر صعود ها از طریق رخ دیامیرغربی  مسیر "Kinshofer "  که ساده ترین و امن ترین مسیرهاست  انجام می شود و مسیر نرمال صعود به حساب می آید .
    از نخستین سال صعود قله ( 1953 )  تا پایان سال 2005 ، 261 کوه نورد موفق شدند 263 مرتبه این کوه را مغلوب اراده خود نمایند . ( " رینهولد مسنر"  و "  قدرت علی "  هر کدام 2 بار قله را صعود کرده اند . )
    آمار کشته شدگان، تا آن سال 62 نفر بوده است و از میان کوه نوردانی که در صعودشان موفق بوده اند که تنها نام  16 کوهنورد زن دیده می شود .
    " نانگاپاربات " همچنان برای کوه نوردان توانمند، جذابیت و ارزش های خود را دارد. دشوار ترین مسیر صعود قله، مسیر صعود نشده ی خط الراس " Mazeno  " است که آن را طولانی ترین خط الراس دنیا می دانند .
     تاکنون چند گروه تلاش هائی برای صعود قله در فصل زمستان داشته اند که هیچکدام موفقیت آمیز نبوده است .




    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    استفاده بهتر از زمان در سوئد
    کمی خنده
    مرا کسی نزاد.خدا زاد!
    سالگرد زنده یاد حسین قلی خانی
    نجوم
    بهار...
    دوست داریم !!!!
    من می تونم !!!!!
    [عناوین آرشیوشده]